Termostat samochodowy – co to jest?

Termostat samochodowy – co to jest?

Termostat samochodowy to jedna z kluczowych części układów chłodzenia w silnikach spalinowych. Mierzy on temperaturę płynu chłodniczego i w zależności od jego temperatury kieruje go bądź do „małego”, bądź do „dużego” obiegu.

Mały i duży obieg płynu chłodzącego

Zanim przejdziemy do opisywania działania termostatu, musimy wyjaśnić, czym jest mały, a czym duży obieg płynu chłodzącego. Mały układ to obieg płynu chłodzącego ograniczony do silnika i nagrzewnicy. Płyn chłodniczy poruszając się po tym układzie, tylko w małym stopniu traci ciepło, przez co gorący silnik go nagrzewa. Duży obieg to już pełen układ, w którego skład wchodzi też chłodnica, której to zadaniem jest obniżanie temperatury płynu chłodzącego.

Jak działa termostat samochodowy?

Jak już wspomnieliśmy we wstępie, zadaniem termostatu samochodowego jest przełączanie obiegu płynu chłodniczego pomiędzy małym a dużym układem chłodzenia. Tuż po uruchomieniu silnika płyn chłodzący i cały silnik mają temperaturę otoczenia. Temperatura ta jest zawsze niższa od optymalnej temperatury pracy silnika spalinowego. W związku z tym istotne jest, aby silnik uzyskał optymalną temperaturę tak szybko jak to możliwe. W takiej sytuacji płyn chłodzący jest zamykany w opisanym wcześniej małym obiegu i wraz z silnikiem się rozgrzewa. Kiedy natomiast temperatura płynu chłodniczego, a co za tym idzie, silnika osiągnie optymalną wartość, zwykle wynoszącą około 80 stopni Celsjusza. Termostat kieruje płyn chłodniczy do chłodnicy. Jeśli natomiast temperatura płynu chłodzącego znów spadnie poniżej optymalnej wartości, to termostat odcina duży obieg i silnik się rozgrzewa. Można więc uznać, że termostaty są częściami silnika, które dbają o to, aby silnik zawsze pracował w możliwie optymalnej temperaturze.

Pomimo tego, że termostat jest skromnym, tanim i niewielkim elementem silnika, to jego awaria może mieć bardzo poważny wpływ na działanie silnika. Niedogrzanie lub – co gorsza – przegrzanie silnika może doprowadzić do bardzo poważnych uszkodzeń silnika, włączając w to jego zatarcie.