Wczesne lata 2000 – początki popularnych blogów

Wczesne lata 2000 – początki popularnych blogów

W miarę, gdy blogowanie stawało się coraz bardziej popularne, powstawały różnorodne narzędzia, które pomagały ludziom usprawniać działanie portali internetowych. Największym rokiem dla początków wczesnej blogosfery był prawdopodobnie 2002. Popularność przyciągnęła do blogów sponsorów, którzy byli skłonni płacić za reklamy. Okazało się, że można było zarobić pieniądze za pośrednictwem regularnego blogowania. Działało to na zasadzie programów partnerskich przypominających dzisiejsze Google Ads. Był to prekursor dzisiejszego Ad sense.

W tamtym roku miało również miejsce uruchomienie pierwszej w historii internetu przeglądarki dedykowanej blogom. Nosiła nazwę Technorati. Dzięki temu zarówno czytelnicy, jak i autorzy różnych blogów otrzymali kolejne narzędzie, które ułatwiło im poruszanie się po sieci. Okazało się, że ze względu na rosnącą popularność sfery blogowania, coraz więcej firm wykorzystywało blogi w formie modelu biznesowego. Ostatecznie sprawdzały się niezależnie od tematu i dziedziny, w której poruszał się bloger. Ponieważ pozwalały na umieszczenie dowolnych informacji i opublikowanie ich dla szerszej publiczności zainteresowanej taką formą przekazu.

Blog Gizmodo i pierwsza osoba zwolniona pracy za wyrażanie swojej opinie za pośrednictwem bloga internetowego

Pomimo tego, że 2002 rok był wielkim krokiem naprzód dla strefy blogowania na całym świecie, rok 2003 okazał się większy. Dzięki wprowadzeniu powszechnego dostępu do Adsen każdy bloger mógł zacząć swobodne zarabiać na reklamach wyświetlanych pod treściami. W ten sposób ludzie z popularnymi blogami otrzymywali pieniądze za promowanie swoich treści w sieci. Nie musieli w tym celu dołączać do specjalnej zamkniętej sieci lub związywać się umową. W roku 2003 blogosfera rozwinęła się również ze względu na wprowadzenie nowych hostingów blogowych, które ułatwiły pracę autorów.

Firmy mogły od tej pory tworzyć treści skierowane specjalnie od firm do sprzedających. Komercyjne platformy blogowe stawały się coraz bardziej popularne, dzięki czemu w treściach pisanych pojawiało się coraz więcej możliwości zarobkowych. Jednak dopiero 2005 rok wraz z powstaniem WordPressa doprowadził do prawdziwego przełomu tysiąclecia. Garrett Graff stał się pierwszym blogerem w historii blogowania, któremu przyznano przepustkę prasową do Białego Domu. Blogowanie zostało wówczas przeniesione na zupełnie inny poziom.